zondag 23 april 2006

Getuigen zoeken via billbord


Delft – De politie in Haaglanden zet een nieuw communicatiemiddel in om getuigen van ongevallen of misdrijven op te sporen. Het zijn speciaal vervaardigde billboards die worden neergezet in de buurt van het misdrijf of ongeval. Op die manier worden passanten van deze bijzonder plek attent gemaakt op het feit dat de politie getuigen zoekt. Dergelijke borden zijn nog niet eerder in Nederland gebruikt.

Via een billbord zoekt de politie getuigen van een fatale mishandeling.

Het idee deed ik op in Engeland. Tijdens een bezoek aan de Britse hoofdstad in 1999 zag ik dat de collega’s in Londen van dit communicatiemiddel gebruik maakten. Ik maakte foto's van het bord, maar vergat bij thuiskomst eigenlijk om er direct iets mee te doen. Pas vorig jaar dook ik de foto’s weer op en besprak dit communicatiemiddel met de leiding van de recherche van ons korps. Het idee is nu uitgewerkt en voor het eerst toegepast in Delft.

Tijdens een bezoek aan de Britse hoofdstad zag ik dat de collega’s in Londen van dit communicatiemiddel gebruik maakten. Ik maakte er een foto van en besprak het middel later met de leiding van de recherche van Politie Haaglanden.

De politie zoekt in de omgeving van het St. Agathaplein naar getuigen van een fatale mishandeling. Delftenaar Frank van Oosten werd in de vroege ochtend van Goede Vrijdag door twee fietsers in de omgeving van dit plein mishandeld. Hij overleed een dag later aan zijn verwondingen in een Haags ziekenhuis. De Delftenaar, die er om bekend stond dat hij zich inzette voor de zwakkere in de samenleving, stond zestiende op de lijst van Leefbaar Delft.

Geen opmerkingen: