vrijdag 21 april 2006

Een terugkerend thema


Helmond – Tijdens het museumweekend liepen Corien & ik met Els & Ad het gemeentelijke museum van hun woonplaats binnen. Daar hoort steeds enige tijd de fraaie Boscotondohal bij. Over wat we daar zagen, schreef ik al eerder. Een bezoek aan een museum prikkelt altijd mijn fantasie. De schilderijen en beelden stimuleren mijn inlevingsvermogen. En omdat dat niet alleen voor mij geldt, is het verstandig om ook de kinderen eens mee te nemen naar het museum. In Helmond is daar nu nog een extra reden voor. Tot 28 mei is daar nog de tentoonstelling ‘Toverkracht’ te zien. Die tentoonstelling gaat over de magische boeken van Ingrid Schubert en haar man Dieter. Iedere vader en moeder met kleine kinderen kent wel hun inmiddels klassiek geworden prentenboek ‘Er ligt een krokodil onder mijn bed’. De hoofdrol in hun boeken is heel vaak weggelegd voor dieren. Het echtpaar geeft de dieren menselijke eigenschappen, waardoor kinderen zich gemakkelijk met hen identificeren.

Klik op de foto en ontdek het geheim van Robert Staal.

Het zet de kinderen aan het fantaseren en stimuleert ze om zelf ook eens een verhaal te bedenken. In een groot boek met uitdagende witte vellen mochten de kinderen vermelden waar zij over wilden lezen. Robert Staal verklapte wat zijn favoriete onderwerp is. Klik maar eens op de foto en zie wat hij aan Els onthult. Het blijkt het terugkerend thema van veel boeken, ook voor volwassenen.

Geen opmerkingen: