woensdag 12 april 2006


De brief van Bas uit Indië


Helmond – Ik nam onlangs een middagje vrij om mijn computerkamertje wat op te ruimen. Terwijl ik daar mee bezig was, vond ik oude papieren van mijn vader. Daartussen zat ook een brief van zijn broer (en mijn oom) Bas uit Indië. Hoewel de brief bijna 60 jaar geleden is geschreven, denk ik dat die in ieder geval voor de naaste familie toch nog wel interessant is om te lezen.

Bas staat helemaal links en zijn broer Jo aan wie hij de brief schrijft, staat helemaal rechts op deze foto die werd genomen ter gelegenheid van het 25-jarige huwelijksfeest van hun ouders. Tussen de broers staan hun zussen Gré en Marie. Op de voorgrond hun jongere broertje Jan.

Bas feliciteert zijn zus Marie en zijn zwager Arie met de geboorte van hun zoon en vertelt verder dat hij de eerste maand van zijn verblijf in Soerabaia niets anders heeft gedaan dan les gegeven in het splitsen van knopen en het hijsen van zware materialen. De volgende maand was hij werkzaam bij het bouwen van Baileybruggen en Tresselbruggen. Hij legt uit dat die bruggen meestal ’s nachts aan het front werden aangelegd. Wil je de hele brief zelf eens lezen, klik dan hier voor de eerste pagina en hier voor de tweede pagina. Oom Bas had eens moeten weten dat de techniek tegenwoordig zo ver is gevorderd dat iedereen wereldwijd nu kan meelezen.
Klik hier voor een foto van zijn gezin later.

Meer foto’s vind je op de familiesite.

Een bijdrage van Pieter Jan

Geen opmerkingen: