donderdag 8 maart 2007

”Zelf geen moeite”


Kan dit nu wel of niet?Delft – CDA-minister Ab Klink van Volksgezondheid heeft op het laatste moment een reclamecampagne voor de bevordering van orgaandonatie afgelast. De posters met schaars geklede mannen en vrouwen zouden volgens Klink niet in overeenstemming zijn met het doel van de campagne.
In de reclamecampagne zit een deze foto van een man die een in ondergoed geklede vrouw van achteren omarmt. Op de blote buik van de vrouw prijkt een sticker met het opschrift ‘Ik ben donorgeregistreerd. En jij?’ De tekst onder de foto van de poster vraagt ‘Weet jouw liefste al of je donor bent of niet?’
In ODD vroeg ik wat jullie er van vonden. Is de afbeelding in overeenstemming met het doel? Met andere woorden kan het of heeft juist minister Klink helemaal gelijk. Twee ODD-lezeressen vertelden via een mailtje wat zij er van vonden.

NellieNellie was de eerste. Zij mailde: ”Minister Klink is een zeurpiet. Ik vind het een hele gerichte campagne, die z’n doel zeker NIET voorbijschiet”.



MarjanOok Marjan reageerde op de oproep. Zij schreef: ”Ik denk zelf, dat ze een belangrijke groep mensen met zo’n poster "overslaat". De groep die zich aangesproken moet voelen om donor te worden, is (volgens mij) meer behoudend, mensen die over de streep getrokken moeten worden, haken misschien juist af bij zo'n sensuele foto.... Zelf heb ik er geen moeite mee, maar ik ben dan ook al donor van 1980”.

Van Douwe is geen foto beschikbaarDouwe liet ook van zich horen: ”Ik noem Ab Klink voortaan Ab Klonk. Het is toch duidelijk een stem uit het verleden”.

Geen opmerkingen: