dinsdag 6 juni 2006

Paardensport populair


Helmond – Paardensport is populair. In ons land houden zich 456.000 mensen bezig met paardrijden of mennen. Een van hen is Marlotte. Onlangs bezocht ik samen met haar vader de manege waar ze elke zondag rijdt en zag haar in de buitenbak aan het werk. We wisten het al wel, maar zagen het daar opnieuw bewezen: paardensport is een echte vrouwen- en meisjessport.

 Vooral onder twintigers ( +27 procent) en dertigers (+37 procent) en 50-plussers (+28 procent) is het aantal ruiters en menners gestegen, beweerde mijn zegsvrouw.

Ik hoorde van een kenner in de kantine van de manege dat maar liefst 80 procent van de beoefenaars in ons land vrouw is. Vooral twintigers en dertigers hebben belangstelling voor deze sport, vertelde mijn zegsvrouw. Ze vertelde dat uit een onderzoek van de KNHS, de Nederlandse Hippische Sportfederatie, is gebleken dat de afgelopen vijf jaar het aantal actieve paardensportbeoefenaars van acht jaar en ouder met zestien procent is gestegen.
Paardensport is ook heel attractief om naar de kijken. Ad en ik zochten een plekje in de zon en keken naar de verrichtingen van Marlotte en de andere meisjes. Ook een leuke manier om aan paardensport te doen.

Geen opmerkingen: