donderdag 1 december 2005


Lummelloze dag


Delft – Deze week las ik in mijn ochtendkrant dat bedrijven in ons land jaarlijks miljoenen kwijt zijn aan ‘mentaal verzuim’. Een mooie uitdrukking voor wat de meester vroeger op school lummelen noemde. Je bent er wel, maar niet met je werk bezig. Volgens een aantal grote arbodiensten is het een dure grap. Zij denken volgens de krant dat het zeker in uren en geld even duur is als het gewone ziekteverzuim. En dat verzuim was in 2003 nog gemiddeld 4,7 procent.
Waar zit dat lummelen nu in? Een praatje bij de koffieautomaat? Het afzonderen in het ‘rookhok’? Allemaal mogelijkheden tot lummelen. Ik denk dat er ook veel tijd gaat zitten in internet en e-mail. Want volgens de krant wordt er vooral veel gelummeld in bedrijven waar er slecht wordt gecommuniceerd.

Stop met lummelen en zend me een mailtje over het onderwerp.

Misschien wordt het weer eens tijd om gewoon naar een collega die een kamer verder zit te lopen en hem face-to-face wat te vragen. In plaats van hem een mailtje (met voor de zekerheid een cc) te sturen. Bellen kan trouwens ook. We hebben immers allemaal een mobieltje. Dit soort suggesties wordt gedaan op een site die oproept tot een ‘internetloze werkdag’. Het roept herinneringen op aan andere initiatieven zoals de autoloze zondag en de nationale straatspeeldag.
Heb je er ook een mening over? Stuur me dan een mailtje.

Geen opmerkingen: