vrijdag 23 december 2005

Wonderkamers visueel schouwspel


Dit maakte ik op de computer in een van de Wonderkamers.kerstklokje rechts.Den Haag – Gistermiddag bezochten Corien & ik de Wonderkamers van het Haags gemeentemuseum. Je kunt je daar op een heel andere manier dan in de klassieke museumzalen vergapen aan de verzamelingen die het museum rijk is. ‘Wunderkammer’ waren in de zestiende en zeventiende eeuw rariteitenkabinetten waarin allerlei verzamelingen uit verre gebieden werden tentoongesteld. Wij bevonden ons tussen tientallen leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Voor hen zijn de Wonderkamers in eerste instantie gemaakt.
Dit maakte Corien op een computer in een van de Wonderkamers.Het hart van de tentoonstelling vormt ‘De Opstelling’, een visueel schouwspel waarin een mix wordt getoond van alle collecties die het museum beheert: beeldende kunst, muziek, mode en kunstnijverheid. Nu eens niet kunsthistorisch gerangschikt, maar associatief en op basis van visuele kwaliteiten. Hoewel, er bleek wel een zeker ordening, al was die ook niet traditioneel: zwart, wit, rood, blauw, goud, geel, dier, bloem, kind, man of vrouw. ‘De Opstelling’ wordt omringd door dertien Wonderkamers waarin kunst thematisch wordt belicht. Hier worden de meest uiteenlopende onderwerpen aangesneden. Want wie weet dat het beroemde Delfts blauw is begonnen als een kopie van Aziatisch aardewerk? En dat later de Chinezen het Hollandse porselein weer na gingen bootsen? Bijzonder vond ik de drie muziekkabinetten Sample/Track/Perform, die het museum samen met VPRO’s 3VOOR12 ontwikkeld heeft. Hier maakte ik in een studio-omgeving zélf muziek, met geluiden die ik opnam en met samples van muziekinstrumenten uit de collectie van het museum. Vervolgens kon ik ze bewerken, om er uiteindelijk een performance mee te geven. De kamer ‘Waarde en waardering’ leek een chique veilinghuis. Daar werden vragen beantwoord als: waarom is dit kunstwerk zo duur en dat stuk, dat er veel mooier uitziet, juist waardeloos? Hier maakten we, via een interactief spel, zelf schattingen. Verderop ondervonden leerlingen in een spiegelzaal aan den lijve wat hoepelrok en korset betekend hebben in andere tijden en in een andere kamer ontdekten Corien & ik achter een computerscherm het verschil tussen confectie en couture.

Geen opmerkingen: