dinsdag 10 juli 2007

Op z’n Japans in Luxemburg


Luxemburg – De rode brug, officieel de Pont Grande-Duchesse-Charlotte, is de meest in het oog springende verbinding in de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg. Ik herinner me de brug nog van ons eerste bezoek zo’n dertig jaar geleden. Toen vond ik dat de burg er erg modern uitzag en dat doet hij nog steeds. Hij is op deze foto in de verte te zien.

Corien poseert met de Pont Grande-Duchesse-Charlotte op de achtergrond.

Corien staat hier op de brug bij de Kazematten. Hier worden heel wat foto’s gemaakt. Iedereen wil wel even poseren voor het fraaie uitzicht. Terwijl ik bezig ben, staat een groepje Japanners te wachten op hun beurt. Zo te zien zijn het een moeder, met dochter, schoonzoon en kleinkinderen. Zij wilden juist dit plekje hebben voor een foto. Moeder, een Japanse vrouw van mijn leeftijd, wordt voor het uitzicht geduwd. Corien maakt juist een foto van mij en omdat het net lijkt alsof ze op mij afkomt, pak ik haar arm en doe net alsof ik samen met haar op de foto wil. De vrouw schrikt geweldig. Corien ziet haar geschokte reactie en roept snel: “It is a joke. My husband is making a joke”. Haar dochter met het fototoestel reeds in de aanslag ziet ook de humor niet. Ik verontschuldig me bij de vrouw. Ze spreekt uitsluitend Japans en begrijpt mijn grapje niet. Maar zo makkelijk kom ik niet van haar af. Ze pakt Corien en mij bij de arm en gaat tussen ons in staan met het uitzicht op de achtergrond. In het Japans geeft ze haar dochter de opdracht de foto te maken. Nog steeds ziet de jonge Japanse er de humor niet van in, maar haar moeder schatert het uit. Als de foto is genomen, grijpt ze eerst Corien met twee handen beet en daarna mij. We lachen naar elkaar, knikken veel en gaan daarna allemaal weer verder. Ik kan jullie de foto niet tonen, want die staat op het toestel van de Japanse toerist. Ik ben benieuwd welk verhaal ze erbij vertelt als de foto straks thuis in het land van de rijzende zon wordt getoond aan de achterblijvers.

Geen opmerkingen: