donderdag 2 maart 2006

Verzamelen deel 2


In deze fraaie vitrinekast staat de verzameling schaalmodellen naar voertuigen uit de kuifjeboeken van Hergé.Delft – Op donderdag 12 januari berichtte ik jullie over de verzameling trucks die Annefien heeft bijeengespaard. Langzaam is ze bezig om deze verzameling uit te bouwen. Ik vertelde toen dat ik haar kende als een echte verzamelaarster. Ik heb eens om me heen gekeken en ben tot de ontdekking gekomen dat er in ieder van ons wel een verzamelaar schuil gaat. Iedereen heeft wel iets dat hij of zij met een zekere passie verzameld heeft of nog steeds bijeenbrengt. Sommige sparen al heel lang stripboeken of aardbeienplantjes, andere hebben iets met porseleinen koeien, weer anderen hebben hun oprit vol met old timers staan of plakken theezakjes in een schriftje. Ik kan zo nog wel even door gaan. Het leek me leuk om daar nu eens een serie stukjes op ODD aan te wijden. Hebben jullie een verzameling? Maak er een kiekje van en vertel iets over je passie.

 Maak een kiekje en stuur het in.De eerste was dus Annefien. De tweede in de reeks is Els. Zij verzamelt schaalmodellen van auto’s uit de Kuifjeboeken van Hergé. In een vitrinekast heeft zij inmiddels een aardige collectie van dergelijke schaalmodellen bijeengebracht. Vol trots liet ze me dit schaalmodel van een vrachtwagen van de politie uit Kuifje in Amerika zien.
“Het geheel in metaal uitgevoerde model is op de traditionele schaal van 1:43”, vertelde ze me trots. Ze haalde het autootje even uit de vitrinekast en wees me op de details: “De bestuurder is een vermomde politieman en de passagiers zijn de vermomde Kuifje, het hondje Bobbie en zes agenten”. Els wist me te vertellen dat Hergé werd geïnspireerd tot het tekenen deze camion door een foto van de vrachtwagen International uit 1930 die in zijn studio hing.

In de buurt van het drooggelegde Chicago houden gangsters een vrachtwagen tegen. Ze menen te weten dat een rivaliserende bende op die camion tonnen whisky, verstopt in benzinevaten vervoert. Tot hun stomme verbazing ontdekken ze dat Kuifje en een half dozijn agenten zich in die vaten op de mooie rode camion hadden verborgen……….

Ze legde mij ook uit welke scène uit Kuifje in Amerika wordt uitgebeeld.
“In de buurt van het drooggelegde Chicago houden gangsters een vrachtwagen tegen. Ze menen te weten dat een rivaliserende bende op die camion tonnen whisky, verstopt in benzinevaten, vervoert. Tot hun stomme verbazing ontdekken ze dat Kuifje en een half dozijn agenten zich in die vaten op de mooie rode camion hadden verborgen……….”

Met deze uitleg erbij gaat zo’n verzameling ook direct meer leven. Hebben jullie ook iets dat je verzameld? Stuur het op naar ODD.

Geen opmerkingen: