zondag 19 maart 2006

Dwaasheid


Delft – Het drinken van bier inspireert over het algemeen niet tot het beoefenen van de filosofie. Toch geeft deze bierpul, die ik ongeveer 35 jaar geleden cadeau kreeg, wel enige reden tot filosoferen. Ondanks het feit dat twee dwazen de pul sieren, staat de tekst "Three fools" er op. Het is duidelijk dat met de derde dwaas, de drinker wordt bedoeld. Dit nu is precies de reden waarom ik aan een filosoof denk bij het gebruik van dit bierglas.

De eerste pint is voor de dorst, de tweede voor de vrolijkheid, de derde leidt tot losbandigheid, de vierde tot dwaasheden.

Ik doel op de beroemde filosoof, redenaar en schrijver Apuleius van Madauros. Hij was een fascinerend en uniek Romeinse retoricus. Zijn uitspraak “De eerste pint is voor de dorst, de tweede voor de vrolijkheid, de derde leidt tot losbandigheid, de vierde tot dwaasheden", stemt nog steeds tot nadenken. Hij leefde in de tweede eeuw na Christus en is bij de jeugd van de middelbare school wellicht alleen nog bekend door zijn beroemde redevoering “de Apologie”. Toen hij in de Noord-Afrikaanse stad Sabratha verbleef, werd hij beschuldigd een rijke weduwe door middel van magische praktijken te hebben verleid. De Apologie is een amusant, briljant en soms hilarisch betoog, waarin hij genadeloos de vloer aanveegt met zijn tegenstanders en tegelijk zijn eigen literaire prestaties verheerlijkt. Ik vind het een hele geruststelling dat ik volgens Apuleius pas tot dwaasheden in staat ben, als ik de fase van de losbandigheid ben gepasseerd. Ik neem immers nooit een derde glas. Ik begin meteen aan mijn vierde.

Geen opmerkingen: