maandag 6 maart 2006

Sport, spel & lifestyle


Martin Adams toont me zijn ringen.Leiden - “Een Engelsman is op zijn best als er een bal naar hem toe wordt gegooid”, zei ooit schrijfster Vita Sackville-West. Sport is dan ook heel belangrijk voor hem. Bijna alle sporten en spellen die in de wereld worden gedaan, hebben hun wortels in Engeland. Voetbal, rugby, tennis, cricket, honkbal, darts en snooker zijn allemaal in Engeland uitgevonden, net als bridge. En als de Engelsen de sport niet hebben uitgevonden, dan hebben ze er de regels voor bedacht. De regels voor hockey, paardrennen, polo, zwemmen, roeien, boksen en zelfs skiën zijn door de Engelsen bedacht. De reden voor de Engelse obsessie voor sport ken ik niet. Ik vermoed dat ze sport zien als een ritueel voor sociale interactie. Op kostscholen wordt altijd veel tijd en ruimte vrijgemaakt voor sport. De Engelsen hebben hun sporten over de hele wereldbol verspreid. Jammer voor hen is dat ze niet echt uitblinken. Als je naar de medailleverdeling op Olympische spelen kijkt, dan scoren landen als Frankrijk en Duitsland altijd hoger. Dankzij de televisie zijn sporten als snooker, darts en bowls weer heel populair geworden. Dat zagen Corien & ik afgelopen zaterdag op de Britse Reis- en Lifestylemarkt in de Pieterskerk in Leiden. Daar was de professionele darter Martin ‘Wolfie’ Adams. Hij is de captain van het Engelse team. Darters mochten er deelnemen aan een masterclass. Martin heeft niet alleen een passie voor het pijltjesgooien. De sympathieke sporter is dol op gouden ringen. Hij liet ze me zaterdag graag even bewonderen.

Geen opmerkingen: