donderdag 12 januari 2006

Van dominees naar trucks


Delft – Zouden er nog mensen zijn de postzegels sparen? Vast wel, maar toch lang niet meer zo veel als vroeger. Postzegels zijn uit. Er wordt nog wel gespaard, alleen heel andere zaken. Er is een hele evolutie geweest in het sparen. Annefien is daarvan een goed voorbeeld. Zij is van huis uit een echte spaarder. Een rasverzamelaar. Ik herinner me nog uit de jaren zestig dat zij foto’s van dominees uit de radiogids knipte. Met de uitgeknipte foto’s had zij een indrukwekkende collectie predikanten aangelegd. Het was een verzameling waar ze reuze trots op was. Ik weet niet of ze de predikantencollectie nog heeft, maar ik vermoed dat haar interesse inmiddels wat is afgenomen. Zo gaat dat met verzamelingen.

Annefien legt een verzameling trucks aan.

Maar verzamelen doet Annefien nog wel. Alleen heeft iets heel anders haar interesse opgewekt. Ze vertelde me toen we in het Belgische Houyet in een boekhandel stonden dat ze tegenwoordig trucks verzamelde. Ze toonde me de Coca-Cola kersttruck die er werd verkocht. ”Kijk deze heb ik al”, vertelde ze me trots. Ze vertelde vol vuur over haar nieuwe collectie die ze nu aan het opbouwen is. Mochten jullie dus nog een truck (over)hebben dan doe je daar Annefien een reuze plezier mee.

Geen opmerkingen: