Delft voor boeren en buitenluiAmsterdam – Het winkelende publiek blijft weg uit de Amsterdamse PC Hooftstraat. In de afgelopen drie jaar is het winkelend publiek in de chique winkelstraat met 32 procent afgenomen. Dat maakte onderzoeksbureau Locatus deze week bekend. Dit bureau meet voor gemeenten, projectontwikkelaars en detailhandel de bezoekersaantallen bij 140 winkelcentra. Ook in andere winkelcentra blijft het publiek steeds meer weg. Als je deze cijfers ziet, ben je meteen geneigd om de huidige crisis de schuld te geven. Dat gaat echter niet op want de meting is gedaan in het najaar van 2008, nog voor het uitbreken van de crisis. Betekenen de cijfers dat men tegenwoordig alleen koopt wat nodig is en het funshoppen uit de mode raakt? Of is misschien internet de grote concurrent van de winkels. Twee jaar geleden kochten we met z’n allen voor 3,8 miljard euro via internet. In 2008 was dat al vijf miljard. Ik denk niet dat iemand die een Armani pak of een flesje Chanel parfum wil aanschaffen, zal kiezen voor een internetaankoop. Toch is het juist de exclusieve Amsterdamse winkelstraat die opvallend veel klanten kwijtraakt. Daarom denk ik dat het meer te maken heeft met de locatie. Uit de cijfers van het onderzoeksbureau leer ik namelijk dat er ook winkelcentra zijn die het juist goed doen. Ik licht er twee centra uit die ik ken. Het is Eindhoven-Woensel, daar nam het winkelend publiek toe met 26 procent en het centrum van Delft doet het met een toename van 20 procent ook erg goed. Dat heeft naar mijn smaak te maken met een breed winkelaanbod. Dat is de makke van de PC Hooftstraat. Je kunt er alleen terecht voor exclusieve kleding en accessoires. Maar het heeft zeker ook te maken de ligging van het winkelcentrum. Zowel Delft als Eindhoven-Woensel hebben naast een breed winkelaanbod ook een sterke regiofunctie. Ze zijn niet alleen interessant voor de lokale bevolking, maar ook voor boeren en buitenlui. |
Room with a view in New York
6 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten