dinsdag 3 juni 2008

Zeemeermin of minder


Delft – Je merkt pas dat je ouder wordt als je niet meer begrijpt waarom mensen zich zo vreselijk opwinden over niets. Nu is er weer een groep Amerikaanse christenen die te hoop lopen vanwege het nieuwe logo van Starbucks. Zij vinden niet dat de koffie smakeloos is, maar dat de wereldwijde koffieketen een onaanvaardbaar smakeloos logo hanteert. Kijk maar eens goed naar de foto en zeg hardop wat daarop rechts denkt te zien.
Mark Dice, de leider en oprichter van de christelijke protestbeweging Resistance uit San Diego, ziet iets heel smakeloos. Hij zegt:“In het nieuwe logo is een naakte vrouw te zien die haar benen spreidt alsof ze een prostituee is. Het getuigt van slechte smaak. De koffieketen zou zou zichzelf ‘Slutbucks’ mogen noemen”. De groep claimt dat het in Amerika 3000 leden heeft.
Dice roept koffieconsumenten op om Starbucks vanwege de ‘zedenloze’ logo’s te boycotten. Na de voorlichting van deze meneer heb ik nog eens gekeken naar het nieuwe logo, want het zit wellicht “In the eye of the coffee holder”. Er gaat echter geen belletje rinkelen of een sirene klinken. Ik zie alleen de laatste.

Links het oude logo.

De woordvoerster van Starbucks, Bridget Baker, vindt het logo heel gewoon. Ook zij ziet het niet. Eigenlijk wijkt het nieuwe loge maar weinig af van het huidige logo, dat is gebaseerd op een Noors houtsnijwerk uit de 16de eeuw van een sirene (zeemeermin) met twee staarten. Starbucks oprichter Howard Schulz vond de sirene goed passen bij de verleidelijkheid die hij het imago van zijn koffie toe wilde dichten. Het zijn dus geen gespreide benen. Het is maar wat je er in wil zien. Of heb ik het nu helemaal mis en zien jullie het allemaal wel.

Geen opmerkingen: