Wie is attent?Londen – We moeten wat attenter zijn in het openbaar vervoer. Geen luide muziek draaien op de MP3speler, opstaan voor oude of zwangere vrouwen en vooral geen ‘stinkend’ voedsel meenemen de bus in. Dat vinden reizigers overal ter wereld. In Londen willen ze er nu wat aan doen. Er is een grote reclamecampagne opgezet. Sinds 1 februari roepen cartoonfiguurtjes op grote posters de reizigers in de Britse hoofdstad op om wat attenter te zijn voor elkaar. Je vindt de posters op de busstations en op de perrons van de ondergrondse. Bij de lancering van de campagne zei burgemeester Ken Livingstone van Londen: “We doen het waarschijnlijk allemaal zonder opzet. We doen het geheel gedachteloos. Daarom vragen we de Londeners om wat meer na te denken voordat je de MP3-speler keihard laat toeteren in de trein”. Ik herkende de tekeningen op de posters overigens onmiddellijk. Dat moet werk zijn van onze nationale cartoonist Dick Bruna. De wereldberoemde schepper van Nijntje en haar familie schepper bracht de boodschap leuk in beeld. Mispoes. De tekeningen zijn niet van Bruna. Ze zijn gemaakt door het reclamebureau M&C Saatchi. De tekenaars hebben zich zo overtuigend laten inspireren door het werk van Dick Bruna dat er nu domweg sprake is van kopiëren. Om de burgemeester van de Britse hoofdstad nog maar eens te citeren “het is waarschijnlijk zonder opzet en gedachteloos”. Zijn oproep geldt daarom niet alleen voor de reizigers in het openbaar vervoer. Ze mogen in Londen ook wel wat attenter worden achter het tekenbord. |
Room with a view in New York
6 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten