dinsdag 5 februari 2008

Bijna voorbij


Delft – Het is bijna voorbij. Morgen begint in de katholieke traditie op Aswoensdag de veertigdagentijd. Ook wel de vastentijd genoemd. Woensdag gaan de gelovige katholieken naar de kerk om van de pastoor een kruisje van as op het voorhoofd te krijgen. Althans dat is de bedoeling, want ik vermoed dat de pastoor het niet erg druk meer krijgt. Toen ik in de jaren zestig in Brabant woonde, zag ik dit teken van berouw voor begane zonden nog volop. De veertigdagentijd was toen nog echt de periode van boete, bekering en gebed als aanloop naar Pasen.

Het weer bij-na voor-bij.

Nu is de woensdag na carnaval voor veel carnavalsvierders de dag waarop de kastelein in de kroeg haring serveert. En onder het mom “vis moet zwemmen’ nemen de mensen er nog maar een paar glazen bier bij en verlengen op die manier eigenlijk carnaval. Toen ik een carnavalsvierder op een stil moment eens vroeg waar dat ‘haringhappen’ op Aswoensdag volgens hem vandaag kwam. Beweerde hij met droge ogen dat haring goed is voor een kater en dat de kastelein het daarom op het menu zet. Toen ik hem vertelde dat met Aswoensdag een periode aanbrak waarin geen vlees meer mocht worden gegeten, maar wel nog vis, zei hij: “Dat kan ook natuurlijk.”

Geen opmerkingen: