vrijdag 19 oktober 2007

Van Courbet tot Købke


Den Haag – Als je Franse impressionisten wilt zien, kun je het beste een weekendje Parijs boeken. Maar een weekendje Kopenhagen is ook goed. De belangrijkste verzameling Franse 19de eeuwse kunst in Europa buiten Frankrijk vind je in het dorpje Ordrup. Het vormt met het dorpje Klampenborg de ‘Goudkust’ van Kopenhagen. Het museum daar heet Ordrupgaard. De collectie van dit museum werd begonnen door de Deen Wilhelm Hansen (1868-1936). Hij had een vooruitziende blik en verzamelde Franse Impressionisten en werken uit de Deense Gouden Eeuw, toen deze nog niet zo bekend en gewild waren. Zo begon de collectie Ordrupgaard in het landhuis van Hansen.

Twee meisjes kopiëren hier het doek van Edgar Degas, Vrouw die haar haar kamt uit 1864.

In het Gemeentemuseum Den Haag kun je nu genieten van een groot aantal werken uit deze bijzondere collectie, waaronder Sisley, Pissarro, Monet, Renoir, Cézanne, Degas, Courbet, Købke en Hammershøi. Net als in het landhuis van Hansen toont het Gemeentemuseum de schilderijen en beelden in een intieme en huiselijke sfeer.
Het museum heeft de collectie nog verder aangevuld met impressionisten zoals Monet en Renoir uit de eigen collectie.

Bezoekster op de tentoonstelling 'Ordrupgaard. Van Courbet tot Købke' in het Haagse Gemeentemuseum.

Een weekendje Den Haag is nu dus voldoende om je hart op de halen aan de Franse en Deense schilderkunst uit de 19de eeuw. Ik bezocht het museum gisteren en genoot met volle teugen van de verzameling. Het is de eerste keer dat zo’n groot gedeelte van de collectie buiten de muren van het Deense museum is te zien. Ik was dan ook niet alleen. Ik vind vooral de combinatie van het werk van de Franse impressionisten en de schitterende 19de eeuwse werken van de Deense kunstenaars heel bijzonder.
Twee doeken van Vilhelm Hammershøi waarop je kunt zien dat hij onder de indruk was van het licht van de Delftse schilder Johannes Vermeer.

Werk van Vilhelm Hammershøi zag ik nog niet eerder. Het getuigt van visie dat Hansen verschillende werken van Hammershøi aankocht. Tegenwoordig wordt de Deense schilder geprezen voor zijn prachtige doeken, maar in zijn eigen tijd werd hij nog beschouwd als een schilder van niet meer dan regionaal belang. Hammershøi maakte onveranderlijk strak gecomponeerde interieurs met een nogal strakke formele opstelling van het meubilair. Ze lijken daarom erg op een stilleven. De kijker heeft het uitzicht op de rug van een onbewogen vrouwenfiguur – zijn eigen vrouw stond hier voor model – met wie geen vorm van contact mogelijk is. Je ziet echter ook dat Vilhelm Hammershøi in Nederland is geweest. Hij kwam daar onder de indruk van het werk van Johannes Vermeer. De lichtval op de Deense schilderijen doet me dan ook sterk aan Vermeer denken. Maar gelukkig reikte de belangstelling van Hansen verder dan alleen de Deense kunst. Zo zijn er ook beelden van Rodin. Ik kan een bezoek aan de tentoonstelling zeer aanbevelen.

De tentoonstelling 'Ordrupgaard. Van Courbet tot Købke', is nog t/m 2 december te zien in het Gemeentemuseum Den Haag, di t/m zo 11-17 uur.

Geen opmerkingen: