zondag 31 januari 2010

Pindakaas of zalm?

Delft – In dit digitale tijdperk hebben velen van ons de gewoonte ontwikkeld om een foto te maken van hun bordje. Als de ober de maaltijd heeft neergezet en “eet smakelijk” heeft gezegd, komt het cameraatje te voorschijn. Vooral Nellie heeft op haar site een aardige collectie maaltijdfoto’s verzameld. Ze zijn om te watertanden.


Anne-Sofie en Nellie achter een lekker bordje. FOTO: Pieter Jan

Ik moest hier aan denken toen ik op zondagmorgen mijn boterhammetjes stond klaar te maken. Door de week eet ik ’s morgens een geroosterde boterham met marmite. Mijn lunch bestaat uit twee sneetjes. Soms gebundeld tot sandwich, maar meestal zijn het twee aparte sneetjes. In Scandinavië noemen ze één sneetje brood met een beleg ook een sandwich, ontdekte ik daar ooit. Je hebt dus kennelijk een Engelse sandwich en een Scandinavische sandwich. Op zondag maak ik er meer werk van sneetjes. Corien & ik nemen dan de tijd de boterhammen feestelijk te beleggen.


Sneetje ei, nou ja half sneetje.

Terwijl ik mijn boterhammen beleg, vraag ik me af hoe jouw boterham er uitziet. Heb jij er hagelslag, pindakaas of jam op? Of ben je meer – net zoals ik – het type dat rosbief, ham, zalm, kaas, sla en tomaat op de sneetjes neervlijt. Doe je er mosterd en saus bij? Of is een beetje zout en peper genoeg? Je begrijpt het al. Ik vraag weer eens een bijdrage aan ODD. De boekenbijdrage was niet zo succes, maar dit is makkelijker. Je hoeft er geen boek voor te lezen. Zelfs geen kookboek. Maak een plaatje van je ontbijt of lunch en toon ons jouw favoriete sneetje of sandwich.

Geen opmerkingen: