maandag 18 januari 2010

Begin de dag als keizer

Corien wil de dag ook wel eens beginnen als een keizerin.Limpley Stoke – Mijn ontbijt in Delft bestaat uit een geroosterde boterham met marmite. Daarbij drink ik een kop Earl Grey. Het is een eenvoudig doch uiterst smaakvol begin van de dag. Het is bovendien een maaltijd die in elk dieet past. Ik zou ditzelfde ontbijt ook in Engeland kunnen gebruiken. Er is een overvloed aan toast en marmite in ons hotel op het ontbijtbuffet. Toch doe ik het niet. Er is namelijk nog iets in overvloed aanwezig aan de ontbijttafel van het hotel: verleiding. En als ik ergens niet tegen kan aan het ontbijt dan is het verleiding. Corien houdt zich immer netjes bij haar muesliontbijt zoals ze dat ook in Delft doet. Ik bewonder die standvastigheid, maar ga zelf natuurlijk voor het ‘full English breakfast’. Heerlijk knapperig gebakken spek met roerei, baked beans (witte bonen in tomatensaus), gebakken champignons en gebakken tomaten, bangers (worstjes) en een flinke schijf black pudding (bloedworst).
Heb geen medelijden. Dit is mijn toetje: toast met marmelade.De Britten eten het zelf zelden, want het kost te veel tijd om ’s morgens klaar te maken. Maar in de horeca is het traditionele gerecht nog steeds erg populair. Vroeger handhaafden de Engelsen het principe 'Ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een bedelaar'. Ze begonnen de dag met de fry-up en gebruikten vervolgens als lunch een warme maaltijd. Met het diner was men dan meestal wat soberder. Als ik het gevoel heb dat ik wat soberder moet zijn met de inname van calorieën, kies ik voor een andere variant van het Engelse ontbijt. Ik bestel dat een kipper met een gepocheerd ei. Een kipper is een gerookte zoute haring. In ons land heet dat een bokking. Het verschil is dat een bokking koud wordt gerookt. De kipper wordt warm gerookt. Straks in Delft eet ik ’s morgens weer braaf een geroosterd boterhammetje met marmite. Nu begin ik de dag nog als een keizer.

Geen opmerkingen: