woensdag 20 januari 2010

Officer laptop


Insp Matt Lawler met zijn kleine collega PC Robin Port.Delft – Vorige week stonden de kranten in Engeland overigens net als die in Nederland vol over Haïti en over de ongemakken van de sneeuw. Het is voor een reiziger dan ook veel interessanter om het lokale nieuws te volgens. Wat vindt men in het land zelf nieuws? Het was deze foto van pc Robin Port (rechts) en inspector Matt Lawler die mijn aandacht trok. Ik was benieuwd wat het nieuwsfeit was dat bij deze foto hoorde. Het bleek om de lengte van een der politiemensen te gaan. Port wordt door zijn collega’s officer laptop genoemd. De diender is met zijn 1,5 meter de kleinste politieman van het Verenigd Koninkrijk. Hij is dus de kleinste pc (police constable) en dankt daaraan zijn bijnaam laptop. Net als in Nederland kenden de politiekorpsen van Groot-Brittannië vroeger een lengte-eis. In België kent men die nog steeds. Daar moet een diender tenminste 1,6 meter zijn. Een lengte-eis wordt in veel landen nu als discriminerend beschouwd. Port zit er zelf niet mee. Hij zegt: “Ik heb alle grappen over mijn lengte nu wel gehoord. Ik heb een nogal dikke huid en dat is in ieder geval handig in dit werk”. Het argument voor de privacy geldt blijkbaar niet voor het gewicht van een politieman of –vrouw. In ons land wordt aan sollicitanten op dat gebied wel een eis gesteld. Als je een baan als diender ambieert, mag je gewicht in kg. niet meer dan je lengte in cm. zijn. Hierbij hanteert men de volgende formule: je lengte minus 100 x 1.05. Een voorbeeld: Bij een lengte van 1.85 mag je maximaal 89 kg wegen. (85 x 1.05 = 89 kg). Of dat ook voor Engeland geldt, weet ik niet.

Geen opmerkingen: