zondag 24 januari 2010

Magische realiteit


Delft – Het verklaren van kunst gaat het beste achteraf. Althans dat geldt voor mij. Naar hedendaagse kunst sta ik soms geheel blank te kijken. Het is zo pluriform dat ik geen duidelijke kunststromen kan onderscheiden. Met schilderkunst en beeldhouwkunst wist je in de vorige eeuw waar je aan toe was. Nu heet het een installatie, een performance, videokunst of internetkunst. Gelukkig is ook fotografie kunst. Dat is mijn kans om kunstenaar te worden.

 De magische realiteit van drie vrouwen.

Dit zijn – zoals jullie ongetwijfeld weten - schilderijen van de Nederlandse schilder Carel Willink. Ze lijken de werkelijkheid weer te geven, maar toch zijn het geen realistische voorstellingen. Ook al lijken ze een bijna een fotografische weergave van mensen en gebeurtenissen. Ze roepen een geheimzinnig sfeer op. Het ziet eruit als een droomwereld. De mensen kloppen, maar toch weer niet. Dat geldt ook voor de omgeving. De sfeer is magisch en dat wordt nog versterkt door de technisch perfecte afwerking en het vreemde perspectief. Het is een magisch spel van licht en kleur.
Ik maakte van de twee schilderijen een nieuw kunstwerk door Corien er voor te zetten. Het heet “De magische realiteit van drie vrouwen”. Kom ik nu in aanmerking voor subsidie?

Geen opmerkingen: