donderdag 21 januari 2010

Tussen wereldsteden

Bath – Op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staan 890 monumenten. De enige Britse stad die in zijn geheel op de lijst staat, is Bath. De stad met zijn beroemde Georgian architectuur heeft sinds 1987 de erfgoedstatus. De stad kent dan ook heel veel bezienswaardigheden. Een heel bijzondere is de Pulteney Bridge over de rivier de Avon. De brug dateert uit 1773 en is al sinds 1936 een nationaal monument. De brug is ontworpen door de architect Robert Adam. Hij liet zich duidelijk inspireren door de Ponte Vecchio in Florence en de Ponte di Rialto in Venetie. Net als de Italiaanse bruggen heeft de Britse brug aan beide zijde winkeltjes. In Italië zijn dat vooral juwelierswinkeltjes. In Bath zag ik een bloemenzaakje, een antieke kaartenwinkel, een bar en een souvenirwinkel.

Een winkeltje op de Pulteney Bridge met internationale allure.

Als je op Pulteney Bridge loopt heb je geen idee dat je op een brug loopt. Het lijkt een straat met heel ondiepe pandjes. Over het winkeltje met souvenirs heb ik me nog het meest verbaasd. Niet om wat ze er verkopen, maar om de namen op de gevel. Daar staan de namen van een aantal grote internationale steden. Ik lees Parijs, Madrid en Londen en natuurlijk staat Bath er zelf ook erbij. Dat begrijp ik. Men geeft hiermee kennelijk de internationale allure van de giftshop aan. Er staat ook een Nederlandse stad bij. Dat is Arnhem. Niet Amsterdam, maar de hoofdstad van Gelderland. Hoe de gemeente in het oosten van ons land in dit rijtje verzeild is geraakt, kan ik niet ontdekken. Ik had het nog begrepen als er Alkmaar had gestaan. Dat is tenslotte een zusterstad van Bath. Misschien sluit het geheim in het feit dat er in de zaak ook Dolls House Minatures of Bath worden verkocht. Die zijn vast heel erg populair bij de Arnhemse meisjes.

Geen opmerkingen: