donderdag 7 januari 2010

De boekkeus van Marjan

“Hoe een klein rotgodje God vermoordde, door Guus Kuijer”Helmond – Mijn boek van het jaar 2009 is Hoe een klein rotgodje God vermoordde. Hoewel het boek al in 2006 is uitgegeven, is het toch het boek van 2009 geworden voor mij. Ik heb het in een paar dagen verslonden. Guus Kuijer is vooral bekend als kinderboekenschrijver, maar dit is zeker geen kinderboek. De kracht van schrijver Guus Kuijer is dat hij op een manier die geheel niet kwetsend is de vinger op de zere plek legt. Het was een openbaring voor mij. Ik heb het boek zelfs uitgeleend aan mijn moeder. Zij is een zeer gelovige vrouw, maar wel iemand die openstaat voor andersdenkenden. Het boek is in een weergaloze stijl geschreven, vol vlijmscherpe observaties en met onmiskenbare humor. Kuijer gelooft niet in God, maar schrijft toch met veel vuur over hem. Het is opmerkelijk dat een ongelovige de God uit het oude testament onder de loep neemt en met een veel positiever godsbeeld komt dan veel christenen. Hij laat zien hoe het beeld van God in de loop van de tijd is veranderd. De God van Abraham was niet de God van Jezus of van Mohammed. Voor de eerste heeft hij meer sympathie. Kuijer liet me zien hoe ingenieus het scheppingsverhaal is. Hij interpreteert het verhaal van Abraham op een manier waaruit veel meer wijsheid spreekt dan op het eerste gezicht in het verhaal lijkt te zitten. Wat Kuijer eigenlijk zegt, is dat ons beeld van God een keuze is en dat mensen door de eeuwen heen verschillende keuzes hebben gemaakt. Ik vind het boek een overdenking voor gelovigen en ongelovigen en kan het iedereen aanraden om het te lezen.

Een bijdrage van Marjan

1 opmerking:

Neeltje Johanna zei

Het lijkt me heel interessant. Ik ga het zeker lezen.