maandag 1 februari 2010

Embrace Life

Brighton – Filmpjes op YouTube die een hit worden zijn meestal niet echt bijzonder spectaculair. Ze hebben een andere kwaliteit. Ze gaan uit van een origineel idee. Op reclamebureaus overal op deze globe buigen creatieven zich over de zelfde onderwerpen. Ze verkopen een product, een dienst of een idee. Om op te vallen bij de doelgroep moeten ze het net iets anders doen dan hun voorgangers en concurrenten. Bij voorlichting over verkeersveiligheid grijpt men al gauw terug op bloederige beelden van gruwelijke ongevallen die het gevolg kunnen zijn van onveilig gedrag. Ik heb de nodige voorbeelden in mijn loopbaan langs zien komen. Het is maar zeer de vraag of die het benodigde effect sorteren.


Het kan ook heel anders. Woensdag 20 januari startte het Engelse Sussex Safer Roads Partnership een campagne om het gebruik van autogordel te bevorderen. Geen gruwelijke beelden en geen druppel bloed. Toch brengt het filmpje de boodschap zeer helder over. Het filmpje van het Engelse Sussex Safer Roads Partnership staat pas sinds eind januari op YouTube en haalde in drie dagen bijna 5000 hits. Het zou best wel eens een YouTube tophit kunnen worden. Ik vind de boodschap helder en doeltreffend.

Geen opmerkingen: