zondag 17 januari 2010

De vorige eeuw

Bath – In de binnenstad van willekeurig welke stad, niet alleen in Groot-Brittannië, maar ook elders in de wereld vind je een keur aan modezaken. Jonge vrouwen en meisjes, maar zeker ook jongens en mannen, willen zich onderscheiden met hun kleding en accessoires. Ondanks deze aandrang gaan ze wel allemaal naar dezelfde modezaken en zien ze er daarom ook bijna hetzelfde uit. Misschien daarom zijn webshops als Asos, Topshop en All Saints wel zo populair. Ik babbel natuurlijk maar wat want ik weet niets van mode. Ik bezoek de websites van de modewinkels niet en in de winkels staat de muziek zo hard dat elke aandrang om naar binnen te gaan onmiddellijk wordt weggeblazen.

De nieuwe winkel van All Saints in Bath.

Toch liepen we deze week in het nieuwe winkelcentrum van Bath de nieuwe zaak van All Saints binnen. Niet om de kleding in de rekken te bekijken, maar om even een praatje te maken met Kevin, de jonge manager van de nieuwe zaak. We wilden hem vragen naar de naaimachines die de etalages van de winkel van All Saints decoreren. Allemaal van het merk Singer. En hoewel de winkel nagelnieuw is, ziet de pui er al versleten uit. Allemaal design.

Corien en Kevin.

In de winkel krijg je de indruk in de werkplaats van een naaimachinefabriek te lopen. “In Londen hebben we nog zo’n zaak”, vertelde Kevin aan Corien. “We kopen elke naaimachine van Singer op. Zodra we een advertentie in een krant zien of wanneer er op internet eentje wordt aangeboden, reageren we”, gaat hij, terwijl hij jurkjes recht hangt in het rek, verder.
“We willen ons onderscheiden”, legt hij uit. “We hebben een uitgebreid assortiment aan kleding voor mannen en vrouwen, maar we moeten de klanten eerst de zaak in krijgen”, gaat hij verder.
Corien knikt en vraagt: “Werkt dat?”
“Jullie zijn toch ook naar binnen gekomen”, geeft hij glimlachend terug.
“Ik wist niet eens dat All Saints een modezaak was. Ik dacht dat het meidengroep was uit de vorige eeuw”, doe ik nu een duit in het zakje.
Een milde glimlach verraad dat Kevin medelijden met me heeft.
“Ach, de vorige eeuw”, zegt hij, “daar weten jullie weer meer van.

Geen opmerkingen: