dinsdag 10 januari 2006

In de greep van ijzel en sneeuw


Gemert – Op vrijdag 30 december vertrokken we – zoals jullie al eerder op ODD lazen – naar de Belgische Ardennen. Dat vertrek werd anderhalf uur vervroegd omdat het KNMI een weeralarm had afgegeven. We moesten rekening houden met zware overlast door sneeuwval, regen, ijzel en gladheid. Het weerbureau waarschuwde dat wind, sneeuw en ijzel een combinatie oplevert die het verkeer urenlang kan verlammen. Dankzij deze vroege waarschuwing konden wij onze maatregelen nemen en ruim op tijd vertrekken. Terwijl in Nederland in grote delen van het land het bus- en tramverkeer al was uitgevallen, kwamen wij nog net voor de grote kou en sneeuwval aan. Onze gastheer vertelde ons – terwijl hij ons door de woning rondleidde – dat in verband met de hevige sneeuwval wegen in Noord-Frankrijk en de Belgische Ardennen waren afgesloten voor het verkeer. Waarom kom ik nu zo uitgebreid terug op het winterweer?

Onke en haar zoontjes Daan en Wes bleven veilig thuis.

Ik wilde alleen maar even uitleggen hoe ik aan de foto van Onke met haar zoontjes Wes en Daan kwam. Omdat we eerder vertrokken, besloot ik namelijk om Cor op te halen in Gemert. En terwijl Cor zijn ontbijtje at, babbelde ik even met ze en nam de foto.

Geen opmerkingen: