donderdag 26 januari 2006

Een wijnkast begint bij 144 flessen


Klik op de foto en bekijk de wijnla.Klik op de foto en bekijk de wijnkast.Delft – Het is soms moeilijk om iets simpels als een verpakking weg te gooien. Ik vraag me dan af of ik het nog een tweede leven kan geven. Het fraaie doosje of leuke blik staat vaak nog enige tijd in de keuken op het kabinet, maar eindigt uiteindelijk toch in de afvalbak. Alleen een theeblikje kent al enige jaren een tweede leven. Daarin zitten de paperclips. Ik maak een uitzondering voor wijnkistjes. Zo’n kistje waarin één fles past, heb ik al eens omgetoverd tot een ledikant voor een Barbie. Voor de kistjes voor twee of zes flessen kan ik geen bestemming vinden. Een kistje waarin de slijter twaalf flessen aflevert heeft meer mogelijkheden. Daarvan heb ik al eens een aardige poppenbedje gemaakt. Dat maken gaat overigens niet verder dan schilderen. Ik ben niet zo handig. Handige jongens kunnen veel meer met zo’n kistje. Deze week schilderde ik weer zo’n kistje voor twaalf flessen. Het is ditmaal bedoeld als opslagruimte voor de huisgemaakte jam van Corien. Ik België zag ik in een restaurant een heel fraaie kast gemaakt van dergelijke kistjes. Zo’n kistje heeft immers de perfecte afmetingen van een lade. Daar kun je – als je een handige doe-het-zelver bent – zomaar een kast omheen timmeren. Een aanwinst voor de keuken. Klik maar eens op de foto’s. Het linkerpaaltje toont mijn jamlade en het rechter de wijnkast. Voor die kast moet je wel twaalf kistjes met elk twaalf flessen wijn ledigen. Mocht je 144 flessen een beetje veel vinden, dan kun je natuurlijk ook een deal sluiten met je lokale slijter. Die moet ook van z’n kistjes af.

Geen opmerkingen: