vrijdag 11 november 2005


Sporen in het bos


Oegstgeest – Met een klein groepje maakten we woensdag onder leiding van een gids een wandeling door het in herfstkleuren getooid park rondom Kasteel Oud Poelgeest. In deze tijd van het jaar struikel je over de paddestoelen.

Klik op de foto en bekijk de Dodemansvingers.

Niet alleen de wilde champignon zoals op deze foto, maar er stonden ook veel mij onbekende soorten. Klik maar eens op de champignon en bekijk de foto van de Dodemansvingers. Een paddestoel die ik niet alleen niet kende, maar waaraan ik ook voorbij was gelopen als ik er niet op gewezen was door onze gids Harm. Hij wist er veel over te vertellen. Heel vroeger dacht men dat zwammen ontstonden door het dansen van heksen. Ze werden dan ook altijd in verband gebracht met het kwade. Ze spreken zeker tot de verbeelding. Dat blijkt uit veel van de namen: Dodemansvingers, Elfenbankje, Eekhoorntjesbrood, Heksenboleet, Vliegenzwam, etc. Harm legde uit dat de paddestoel er altijd is. Hij bestaat uit een massa dunne witte ondergrondse zwamdraden. Die gaan, op zoek naar water en voedsel, alle kanten op. Als de zwam sterk genoeg is om zich voort te planten stoot hij paddestoelen naar buiten. Die kunnen er dus in één nacht zijn. De paddestoelen zijn de vruchten die sporen moeten vormen, net zoals de bloemen zaden vormen bij de planten.

Wie was Tom?

Dat niet alleen paddestoelen sporen achterlaten, ontdekte ik bij deze boom. Hier liet iemand een spoor achter van Tom. Ooit werd zijn naam met twee data in deze boom gekerfd. Er stond een hele lijst met namen onder gekerfd. Kennelijk werd Tom op 16-6-1997 herdacht.

Geen opmerkingen: