donderdag 3 november 2005


De Heilige van Weert


Klik op de foto en ontdek wie de heilige Bieële is.Weert – Tijdens een wandeling over de fraaie Muntpromenade in het Limburgse Weert viel mijn oog op dit bordje dat aan boom tegenover café De Harmonie zat gespijkerd. Het heilige beeldje was duidelijk van een andere gezichtje voorzien. Ik vroeg aan Ad (een door de wol geverfde katholiek) & Els (een autoriteit op het gebied van Zuid-Nederlandse gewoonten) of zij wisten wie hier mee bedoeld kon worden. Zij bleven het antwoord schuldig. Ik besloot een lokale deskundige er naar te vragen en deed wat elke journalist doet: ik sprak voorbijgangers aan. Het was een moeder met twee tienerdochters. Ik vroeg hen of zij wisten waar het Bieëleplein was in Weert. Het bleef stil.
”Jullie wonen toch wel in Weert”, wilde ik weten.
Ze knikten alle drie heftig: ”Al ons hele leven”.
Ik wees op het bordje en zei: “”Jullie staan op het Bieëleplein”. De verbazing was groot. Ze hadden er nog nooit van gehoord. Wie de heilige Bieële was konden de dames ook niet vertellen. Corien besloot verder onderzoek te doen en struinde café De Harmonie binnen. Daar zaten een aantal stoere knapen in motorpak van een biertje te genieten. Toen zij naar het Bieëleplein werden gevraagd, ging er een geloei op. Zij wisten het wel.
”Dat is onze Bieële”, riepen de dorstige mannen in koor. Bieële bleek de populaire uitbater van het café. De naamgever van het plein kwam op verzoek van Corien direct naar buiten om voor zijn beeldje te poseren. Een klant uit zijn zaak vertelde dat ze het bordje twee jaar geleden als carnavalsgrap hadden opgehangen. Zij hadden het niet meer weggehaald en ook de gemeente Weert had kennelijk vrede met de naamswijziging. Klik maar eens op het beeldje en maak kennis met de heilige Bieële.

Geen opmerkingen: