vrijdag 25 november 2005


Dromedaris op een ezelsbruggetje


Veldhoven – Onlangs wilden Corien & ik – op bezoek in Veldhoven bij kinderen en kleinkinderen – even een frisse neus halen. Het was heerlijk herfstweer en we stapten door de natte bladeren al keuvelend voort. Plots had ik een vraag:
“Weet jij of het de kameel of de dromedaris is die twee bulten heeft?”
Ik vergeet dat altijd en soms kan je daar op een herfstwandeling ineens last van hebben. Dan heb je dringend een antwoord nodig. In dat soort situaties vertrouw ik rotsvast op Corien. Zij is bijzonder goed in het onthouden van dit soort feiten. Dat komt omdat zij overal een ezelsbruggetje voor heeft. Dat bleek ook nu.
“Een dromedaris heeft één bult, een kameel heeft er twee”, antwoordde ze onmiddellijk.
“Hoe kun je dat zo makkelijk onthouden”, wilde ik nu weten
“In het woord kameel zitten twee e’s. In dromedaris zit er maar één”, legde ze meteen uit.

Het circus is in Veldhoven. Corien voert peentjes aan de kamelen.

Kijk dat bedoel ik nu. Zo simpel is het. Corien heeft overal een ezelsbruggetje voor. Zelfs voor een dromedaris. Waarom hebben die twee zulke bizarre gespreksonderwerpen als ze even een herfstwandelingetje maken, zullen jullie je nu zeker afvragen. Dat komt omdat we tijdens dit blokje om een kudde dromedarissen tegenkwamen. Tenminste dat dacht ik. Ik weet nu dat het kamelen zijn.

Geen opmerkingen: