Koekje van eigen deegDelft – Marketing beheerst ons leven. Je merkt het overal rondom ons. Ook in de politiek gaat het al lang niet meer over de inhoud. Om kiezers te trekken maken de heren en dames van de politiek steeds meer gebruik van marketingtechnieken. Het beste voorbeeld hadden we deze week. De film Fitna van Geert Wilders is toch niet anders dan een propagandistisch pamflet voor hemzelf en zijn partij. Een journalist vroeg hem ooit waarom hij geen ander kapsel nam. Daar behoefde Geert niet lang over na te denken. Hij denkt er niet over om zijn haardracht te veranderen. Als hij dat zou doen, zou niemand hem meer herkennen en dus zou hij kiezers verliezen. Zij antwoord was dan ook glasheler: “Het hoort bij mijn imago”. Ook andere partijen hebben het door. De ‘Partij voor de Dieren’, ‘Trots op Nederland‘ en de SP weten dat het behoorlijk wat rendement oplevert. Het draait om imago, niet om inhoud. In galerie ‘De telefooncel’ wordt deze maand de magie van het imago tentoongesteld. Kunstenaar Rob Lagrouw bakten samen met een lokale banketbakker vijfhonderd koekjes. Waar de koekjes van gemaakt zijn en hoe ze smaken, doet er niet toe. Het zijn koekjes met een verzamelwaarde. De kunstenaar legde uit dat de koekjes tien karakters vertegenwoordigen. Ze hebben elk een eigen naam en stripverhaal. Het gaat niet over inhoud, het gaat over imago. Een koekje heeft bijvoorbeeld het karakter van Agent Bauer uit de televisieserie ‘24’. De agent redt altijd de wereld. Bij Lagrouw krijgt hij een koekje van eigen deeg, want het koekje belicht de keerzijde van zijn rol, zijn platte kant. In ‘De Telefooncel’ worden ze getoond en in de winkel ertegenover verkocht. Zes koekjes in een luxe verpakking voor de prijs van dertig euro. Koop kunst, koop imago. |
Room with a view in New York
6 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten