From RussiaLonden – De tentoonstelling in de Royal Academy of Arts in het hartje van Londen over de Franse meesterwerken in Russisch bezit, die Corien & ik deze week bezoeken, was bijna niet doorgegaan. De meeste van de tentoongestelde schilderijen van Monet, Picasso, Van Gogh, Kandinsky en Malevitsj komen oorspronkelijk uit privé-collecties die door de staat in beslag zijn genomen na de revolutie van 1917. De Russische overheid was bang dat de erven van de oorspronkelijk verzamelaars aanspraak zouden maken op de schilderijen. De kans was dan levensgroot aanwezig dat Engeland de kunst op hun verzoek in beslag zou nemen. Pas nadat het Britse parlement versneld wetgeving invoerde die claims onmogelijk maken, gaf het Russische ministerie van Cultuur het groene licht. De erfgenamen zijn nu boos en eisen een deel van de opbrengst van de tentoonstelling. Het illustreert tegelijk ook dat de 199 schilderijen uit de Hermitage in Sint Petersburg, de Tretjakov Galerij in Moskou en twee andere Russische musea samen een indrukwekkende en belangrijke tentoonstelling vormen. Het unieke karakter van deze expositie was de reden om naar Londen te reizen. Alleen al het wereldberoemde Dans II van Henri Matisse maakt deze trip meer dan de moeite waard. De wisselwerking tussen Parijs en Sint Petersburg in de negentiende en twintigste eeuw is een belangrijk hoofdstuk in de Europese kunstgeschiedenis dat we graag nog eens d.m.v. deze tentoonsteling doornemen. |
Room with a view in New York
7 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten