woensdag 16 september 2009

De Chinese school van Delft


Delft – Afgelopen zondag bezochten we Galerie De Kunstkop aan het Lange Geer hier in de Prinsenstad. In het kader van het Culturele Weekend had kunstenaar René Jacobs een kleine tentoonstelling georganiseerd. Niet van eigen werk, hoewel dat er ook wel hing, maar van onbekende Chinese kunstenaars. Tegelijkertijd is het eigenlijk ook een tentoonstelling van Jacobs zelf. Hij maakt de ontwerpen voor de kunststukken en stuurt die samen met aanwijzingen en zijn eigen verf naar China. Daar maken artiesten dan tien kunstwerken naar zijn ontwerp. Dat levert een bijzondere tentoonstelling op. De kunstwerken zijn allemaal hetzelfde, maar toch ook weer niet.
Meet the Massai is in China geschilderd naar een ontwerp van de Delftse kunstenaar René Jacobs. Aan de basis stonden een aantal foto's van de Massai, een stam sierlijk uitgedoste krijgers uit Afrika. Zij staan bekend om hun bizarre ontmoetingsritueel. Zodra zij bezoekers hebben, springen zij hoog op en neer. Is dat wat de twee toeristen overkomt?  Ze staan er wat zweterig en een beetje ongemakkelijk bij. Springen de mannen? Het lijkt ook wel of er mensen zijn opgehangen? De vrouw lacht (nog?) wel, maar de man heeft het angstzweet al op zijn voorhoofd.

Het is overigens geen nieuw idee. In de Gouden eeuw gebeurde het ook al. Schilders zoals Rembrandt had geen stil en kunstzinnig atelier, maar een bedrijvige werkplaats waar talloze leerlingen ijverig bezig waren in opdracht van de meester. Soms maakten zulke ateliers tientallen schilderijen van het zelfde onderwerp. De vraag bepaalde vaak de keus van het onderwerp. Leerlingen schilderden soms alleen bepaalde details die ze al onder de knie hadden. Gevorderde leerlingen werkten zelfs onder de naam van de meester. Soms werden die leerlingen zelf later belangrijke kunstenaars, maar lang niet altijd. Zo zie ik ook het idee van Jacobs om schilderijen in China te laten maken. Het verhoogt de productie van zijn galerie behoorlijk. René Jacobs ziet het ook als een manier om kunst te democratiseren. De in China geschilderde werken zijn veel goedkoper en dus eerder beschikbaar.
René Jacobs werkt aan het dubbel portret van Hugo de Groot en diens vrouw.

Zelf werkt hij momenteel aan een dubbelportret van Hugo de Groot en diens vrouw, naar een portret van de Delftse schilder Van Miereveld uit 1631. De beroemde rechtsgeleerde was toen 48 jaar. De portretten zijn bedoeld voor een tentoonstelling in New York. Corien kent René van een ontmoeting in het Prinsenhof waar hij naar het origineel kwam kijken. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Telkens als ik na een bezoek aan de Kunstkop weer verder fiets, overweeg ik om een schilderij van hem te kopen. Het komt er vast nog van.

Geen opmerkingen: