zondag 27 augustus 2006


You look good to me


Delft – Oscar Peterson behoort tot mijn favoriete jazzpianisten. Hij heeft heel wat platen volgespeeld met hele mooie muziek. Ik heb een flink aantal van die zilveren schijfjes in mijn kast staan. Een van mijn favoriete cd’s is “We get reguest’ met daarop de mooiste versie van “You look good to me” die ik ken. Het is niet alleen mijn favoriet, het nummer valt bij veel mensen in de smaak. Peterson heeft het dan ook op meerdere albums staan. Onlangs kwam ik dit filmpje tegen van een van die uitvoeringen. Het is een opname die gemaakt is tijdens het Montreux festival van 1977.

Op het eind van de jaren zestig en verder in de jaren zeventig van de vorige eeuw stelde platenproducer Norman Granz groepjes jazzmuzikanten samen voor dat festival. Behalve fascinerende concerten leverde dat ook hele fraaie albums met allerlei nieuwe combinaties van jazzartiesten op. Op het Montreux festival van 1977 ontstond zo een wel heel bijzonder combinatie. Pianist Oscar Peterson vormde in die tijd een trio met onder andere bassist Niels Henning Ørsted Pederson. Toen hij met hem in Montreux was, ontmoetten ze daar de bassist Ray Brown met wie Peterson ook veel speelde. De beide bassisten liepen Oscar een beetje te jennen. Ze zouden hem wel eens zoek spelen. Norman Grantz die daarbij was, daagde het drietal uit om de grap waar te maken op het podium. Dat gebeurde en daarvan werd later de plaat uitgebracht met pianist Oscar Peterson samen met de bassisten Ray Brown en Niels Henning Ørsted Pederson. Brown staat links en Pederson staat rechts.

Geen opmerkingen: