donderdag 24 december 2009

Weesleiding Delfts woord 2009

Delft – Het woord van 2009 is ‘ontvrienden’. Het woord werd door 18,5 procent van de stemmers gekozen. Het bleek voldoende. In 2007 was het favoriete woord ‘bokitoproof’ en vorige jaar won – dankzij een lobby van GeenStijl – het werkwoord ‘swaffelen’. De verkiezing was ook dit jaar weer georganiseerd door Van Dale en de gratis krant De Pers. Het leuke van het woord is dat ik er elk jaar pas van hoor nadat het is gekozen. Daarvoor kende ik het woord niet. Ik leer er dus elk jaar tenminste één woord bij. Nu weet ik dat ‘het dumpen van virtuele vrienden door deze te schrappen uit vriendenlijstjes op vriendensites’ ontvrienden heet. Weer wat geleerd.
Ik hoef gelukkig niemand te ontvrienden omdat ik hun getwitter of gehyve (ook nieuwe woorden) zat ben. Ik heb alleen contact met echte vrienden.

Dit komt nooit meer terug.

De Delftenaren leerden dit jaar ook een nieuw woord. Het is ‘weesleiding’. Het mooie van dit woord is dat het puur Nederlands is. Niet een afgeleide Engelse term, maar puur Nederlands. Wat zijn weesleidingen? Bij de werkzaamheden in de Spoorzone komt men nogal wat ondergrondse kabels tegen. Al die leidingen moeten worden verlegd ten behoeve van de spoortunnel. Weesleidingen zijn leidingen of kabels waarvan na onderzoek door het kadaster niet duidelijk is wie de beheerder is. Het is namelijk de beheerder die voor de verplaatsing moet zorgen. Je begrijpt dus dat weesleidingen voor vertraging zorgen bij de werkzaamheden in de Spoorzone.

Geen opmerkingen: