woensdag 2 december 2009

Op elke rotonde één


Peer – Je bent geneigd te bukken als je op de rotonde aan de Peerse Omleidingsweg net buiten het Belgische plaatsje rijdt. De FX94, een F-104 Starfighter, scheert immers laag over de weg. Toch knipperen de lokale chauffeurs niet eens met de ogen. Het toestel staat immers op een sokkel. Sinds november 2004 pronkt de FX94 hier op zijn sokkel op de rotonde. Het vliegtuig symboliseert de goede samenwerking tussen de Perenaars en de vliegbasis van Kleine-Brogel. Volgens de kastelein in het café waar ik een geniet van een pintje Belgisch bier is het vliegtuig de voorbije jaren “uitgegroeid tot een baken voor bezoekers tot ver buiten Peer”.

Op de Peerse Omleidingsweg staat op de rotonde een F-104 Starfighter.

Ik geloof hem op zijn woord. Het is een opmerkelijk gezicht. “Het idee kwam van onze burgemeester. Die was heel content met de goede band met de militaire basis”, licht hij nog eens toe als hij een klein bakje met blokjes kaas naast mijn glas zet. “Het zal vast wel een hoop gedoe hebben gegeven”, suggereer ik.
De kastelein knikt: “We dachten eerst dat de verkeersveiligheid in het gedrang zou komen met een dergelijk gevaarte in het midden van de rotonde”.
Ik neem een slok en proef daarna van de kaas. “Is dat dan niet zo?” vraag ik.
"Zeker niet", glimlacht de cafébaas, “de mensen rijden juist langzamer. Dat is zeker en vast. Geef mij op elke rotonde maar een straaljager”.
Ik knik wel, maar vind het wat veel.

Geen opmerkingen: