woensdag 30 december 2009

Blik op de weg

Sandy met zijn Guinness-auto. Zij vrouw dronk het bier, hij maakte de auto.Delft – De bijzonder hobby van Sandy begon eigenlijk toen hij met wat colablikjes op weg was naar de recycle-bak voor blikjes. Het viel hem op dat de onderkant van een blikje er eigenlijk net zo uitzag als een autoband. Dat bracht hem op het idee om daar iets mee te gaan doen. Hij had er ook juist de tijd voor, want hij zat thuis om te herstellen van een ongeval met zijn motorfiets. In zijn geboorteland Engeland was hij ooit opgeleid als technisch tekenaar. Na zijn emigratie naar Nieuw Zeeland werd hij leraar techniek. In zijn jeugd had Sandy veel belangstelling voor modelbouw. Niet alleen van auto´s maar ook van vliegtuigen en motorfietsen. Die interesse ging in Nieuw Zeeland verloren. Hij werd een enthousiast basspeler in een band. Geen tijd meer voor modelbouw. Zijn verkeersongeval met de motorfiets bracht hem uiteindelijk weer terug bij de modelbouw. Hij heeft een eigen website, waar je de uit bier- en limonadeblikjes gemaakte ‘cancars’ ook kunt kopen.

De Heineken-auto.

Ik kwam met zijn werk in aanraking tijdens mijn reis in Duitsland. Daar zag ik een van zijn blikken modelauto’s. Ik vond het heel knap. Sandy gebruikt ook Heineken blikjes om zijn auto´s te maken. Een Bavaria blikje gebruikte hij nog niet. Dat komt omdat in Nieuw Zeeland, waar hij tegenwoordig woont, dit bier niet wordt verkocht. Neem maar eens een kijkje op zijn site. Ik vind zijn Guinness-auto erg fraai.

Geen opmerkingen: