zondag 13 december 2009

Het favoriete tussendoortje

Wismar – Het favoriete tussendoortje van Corien hier in Duitsland is de Kartoffelpuffer. In sommige streken van dit grote land heet de snack reibekuchen. Corien is er zo gek op vanwege de ongeëvenaarde krokantheid. De Nederlandse vertaling is waarschijnlijk aardappelpannenkoekje.

 Corien is er zo gek op vanwege de ongeëvenaarde krokantheid.

Ik vermoed dat het geen typische Duits product is. Je komt de Kartoffelpuffer onder allerlei namen overal tegen. Je kent ongetwijfeld de röstikoeken en de hash browns. De laatste zijn in Amerika en Engeland heel populair bij het ontbijt. Het zijn allemaal varianten op hetzelfde thema. We kwamen de puffers op de kerstmarkten in Duitsland ook weer tegen. De aardappelsnack werd hier geserveerd met poedersuiker of appelmoes. Maar ik heb het ook wel eens gegeten met rosbief of stukjes kip met knoflooksaus.

 Corien gaat voor de zoete variant. Ik voel meer voor de hartige.

Corien gaat voor de zoete variant. Ik voel meer voor de hartige. In dit jaargetijde drinken we er natuurlijk glühwein bij, maar ook daar kan ik wel een paar varianten op bedenken.

Geen opmerkingen: