donderdag 25 mei 2006

Met ‘Blydskap’ geven wij kennis


Delft - Om onduidelijke reden was de Zuid-Afrikaanse ‘Kaapse Pracht’ van de Aldi lange tijd erg populair. De smaak van de wijn kan daar niet de oorzaak van zijn. En als het de prijs is, dan is dat het verkeerde argument. Zelfs bij de duurste supermarkt kun je voor minder geld lekkerder wijn vinden. Er is bijvoorbeeld onder de drie euro hele lekkere rode wijn uit Frankrijk te kopen, maar daarvoor moet je dan wel naar een andere supermarkt. Er is onder de vijf euro geen Zuid-Afrikaanse wijn te vinden die het de moeite waard maakt om op de fiets te klimmen. Ik begrijp die populariteit van Zuid-Afrika als wijnland niet. Wellicht heeft het te maken met de taalverwantschap.

Gewoon in de winkel laten staan.

Het is immers heel leuk om iemand die iets te vieren heeft een flesje ‘Vreugh’vol’ te geven of om iemand die een examen succesvol heeft afgerond een flesje ‘Blydskap’ cadeau te doen. De gever neemt dan het feit dat de rubbersmaak het fruit in de wijn domineert op de koop toe. De Nederlandse chirurgijn Jan van Riebeeck kwam in april 1652 namens de Vereenigde Oost-Indische Compagnie in Zuid-Afrika aan. Hij had wijnstokken uit Frankrijk bij zich. Zeven jaar later vermeldt hij dat de eerste wijn uit Kaapse druiven werd geperst. Hij vond het niet erg lekker en schreef in zijn dagboek: ‘Hooguit goed om de darmen door te spoelen’. Op den duur werd in het Nederlands de term ‘Kaapse wijn’ synoniem aan ‘bocht’. Zo erg is het nu niet meer, maar het blijft lastig om daar frisse heldere wijn te maken. Het land heeft nu eenmaal een heel warm klimaat. Dat levert veel alcohol, wat vreemde geurtjes en een wat weeë zoetige smaak op.

Geen opmerkingen: