woensdag 23 juni 2010

Na een geruststellend knikje


Courtils – Villedieu-les-Poêles is niet alleen bekend vanwege de koperen potten en pannen. Er is nog iets waar men hier terecht trots op is. Dat zijn de Andouilles. Het is een lekkernij die men alleen hier vindt.


Andouilles zijn worsten die er erg donker uitzien. Als je ze voor het eerst ziet, denk je dan het bloedworsten zijn. Ze echter zo donker omdat ze rechtstreeks uit de rokerij komen. Oorspronkelijk zijn Andouilles de la Vallée de la Sienne gemaakt van ingewanden. Nu worden ze – ik denk ten behoeve van de toeristen – ook gemaakt van ‘gewoon’ varkensvlees.


De worst wordt hier in het zuiden van het departement Mache als een lokale lekkernij beschouwd. Een regionaal product waar men erg trots op is. Daar kan ik moeilijk aan voorbijgaan. In een delicatessenwinkel liet ik me uitvoerig vertellen over de lokale worsten. Daarna proefden we allemaal een schijfje. Nadat iedereen geruststellend had geknikt, ging ik over tot de aanschaf van een stuk Andouilles.

2 opmerkingen:

Martien zei

Met die staarten ziet het er meer uit als gegrilde ratten

webbeheerder zei

Dat is precies wat Corien ook zei toen we in de winkel stonden.