woensdag 9 juni 2010

Belly Button Fluff Bears


Delft – Er zijn van die vragen die je aan niemand durft te stellen. Bang voor het antwoord. Meestal zijn dat vragen die met persoonlijke hygiëne te maken hebben. Er is één vraag die ik sinds kort niet meer hoef te stellen. Ik weet nu het antwoord: iedereen heeft het. Ik weet nu dat een navel een stofnest is. Een verzamelputje voor pluis. Ik ben niet de enige met navelpluis. Iedereen heeft het. Ik weet dat van kunstenares Rachel Betty Case. Zij is een dappere vrouw die allerlei soorten vragen durft te stellen. Ze vroeg aan haar vrienden om het navelpluis niet onder de douche weg te spoelen, maar van te voren er uit te punniken en voor haar te bewaren. Ze heeft met de doos navelpluis die ze op die manier verzamelde kleine schattige beertjes gemaakt. Deze Belly Button Fluff Bears zijn niet om mee te spelen. De schattige beertjes zijn kunst. Het is een ‘art project’. Dat maakt een wereld van verschil. Als het om kunst gaat kun je alles vragen en alles maken. Je kunt de kunstwerkjes op haar site kopen voor de spotprijs van $10,=. De beertjes zitten in een glazen flesje met een kurk en label. Elke gefleste beer zit in een zwart satijnen zakje. De kunstenares kreeg het idee om de beertjes te maken nadat zij een navelpiercing had laten plaatsen. Toen ontdekte zij iets over navels wat ze altijd al had willen weten, maar niet durfde te vragen: iedereen heeft navelpluis.

4 opmerkingen:

Martien zei

Ik heb een navel waar geen pluisjes in blijven zitten.

Anoniem zei

Het is een origineel en creatief idee, maar soms, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg bij koffie en ontbijt, wil je gewoon niet weten welke elementen andere personen lichamelijk verzamelen, haha. Bovendien kan ik het visuele beeld niet loslaten op welke manier zij deze 'pluis' verwerkt tot beertjes... bah. Achja, interessante stukjes stimuleren de fantasie. Jolijn

Anoniem zei

Ik durf het bijna niet te vragen, maar zou haar volgende kunstproject misschien iets te maken kunnen hebben met kleine dolfijnen gemaakt van oorsmeer?

Groet,
Michael Tortoise

Floris zei

Haha, dit doet me denken aan de 'Snotbeeldhouwer' in het VPRO programma Rambo&Rambo.
In deze sketch werden de kijkers opgeroepen om hun snotjes op te sturen naar de VPRO.

Zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=Ec7IBwGEajM