vrijdag 11 juni 2010

Kleur ODD oranje


Delft – Nederland is verdeeld. Nee, ik doel niet op de uitslag van de verkiezingen. Dat is niet de enige nek-aan-nekrace die ons bezighoudt. Ik heb het over het Nederlands elftal. De ene helft van de natie houdt van voetbal en de andere helft verfoeit het. Nu de verkiezingsposters kunnen worden verwijderd, komt er steeds meer zicht op Oranje. En misschien valt het me die verdeeldheid nog wel mee, Ik lees in mijn ochtendkrant dat meer dan 70 procent van de Nederlanders zich betrokken voelt bij het wel en wee van Oranje. Dat is ongeveer hetzelfde getal als het opkomstpercentage bij de verkiezingen. Ik vond het nogal opvallend dat ruim vier op de tien landgenoten verwacht alle drie de poulewedstrijden te gaan zien. Op de redactie van ODD zijn daarom grote platte schermen opgehangen zodat alle medewerkers de wedstrijden kunnen volgen. Ik ben heel benieuwd wat jij in jouw omgeving merkt van de oranjekoorts. Is jouw straat inmiddels opgevrolijkt met oranje vlaggetjes? Dragen de kinderen oranje shirts met dito klompjes naar school. Draagt je dochter c.q. vrouw/vriendin een oranje bikini als ze in de tuin de krant leest? Heb je oranje vlaggetjes aan je auto bevestigd? Misschien ben je al dagen aan het oefenen op de vuvuzela.


Op weg naar de binnenstad fietste ik in Delft langs de Loudonstraat. De anders zo statige straat was vol gehangen met oranje vlaggetjes. Aan de gevel van elke woning was een oranje sportschoen bevestigd met daarin een bloemenhulde voor onze nationale voetballers. Voor de ramen van diverse woningen waren voetbalposters en andere oranje zaken gehangen. Hoe zit dat bij jou? Stuur een foto van een versierde straat uit jouw woonplaats. Of een toepasselijk uitgedost (klein)kind of partner. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Laten we ODD oranje kleuren. En woon je in het buitenland, stuur dan iets van de voetbalgekte in jouw omgeving.

Geen opmerkingen: