vrijdag 23 april 2004


Herdenkingsplek


Een toegankelijke herdenkingsplek voor iedereen die iemand op of rond het spoor heeft verloren.Woerden – In 1962, woonde ik in Woerden. In dat jaar vond er bij Harmelen een spoorwegongeval plaats. In de ochtend van 8 januari reed een sneltrein door rood licht en botste op een stoptrein die uit tegenovergestelde richting kwam. Ik kan me het nog goed herinneren. Op die ochtend hing er een dichte mist in het polderland tussen Utrecht en Woerden. Ik fietste later naar de plek van het ongeval om zelf de plaats van het drama te zien. De locomotief van de sneltrein had de eerste wagen van de stoptrein vermorzeld. De trein was het weiland ingeschoten. Het eerste rijtuig achter de locomotief lag nog verder het weiland in. Er waren meerderen rijtuigen uit de rails gevlogen. Een stuk van de stoptrein was opengereten. De plek die ik daar als jongen bezocht, is me altijd bijgebleven. Ik besefte dat het zeer ernstig was. Een nationale ramp. De radio onderbrak de programma´s. Later hoorde ik thuis pas hoe erg het was. Martien vertelde me dat pa in die trein zat. Moeder hoorde het bericht op de radio en besefte onmiddellijk de diepe ernst van de situatie. Pas later kreeg zij te horen dat het ongeluk voorbij Woerden was gebeurd en dat pa al was uitgestapt. Er kwamen 91 mensen, waaronder de beide machinisten, om het leven bij de botsing en nog eens 54 mensen raakten zwaargewond. Later overleden nog twee slachtoffers in ziekenhuizen. Koningin Juliana keerde terug van haar wintersportvakantie in Lech. De volgende vrijdag werd tot dag van nationale rouw uitgeroepen. Er was die dag in onze kerk een druk bezochte rouwdienst.
De gebeurtenis was weggezakt in m’n geheugen. Deze foto zette me weer aan het denken. Het is een foto van de onthulling van het Landelijk Monument Spoorwegongevallen in Harmelen. Met het monument wil de Nederlandse spoorsector iedereen die iemand op of rond het spoor heeft verloren of zelf slachtoffer is geweest, een toegankelijke herdenkingsplek bieden.


Geen opmerkingen: