vrijdag 3 januari 2003


Koningin van de oude zakken


Bristol – De 23-jarige Harriet Crosse uit Bristol is uitgeroepen tot koningin van de oude zakken. Ze heeft inmiddels zo’n 2500 gebruikte plastic supermarktzakken in haar bezit. De zakken zitten in een grote keukenkast.

Harriet bij haar zakkenverzameling.

Harriet kreeg de titel na een onderzoek door de Britse supermarktketen Somerfield. De supermarkt wilde haar biologisch afbreekbare zakken promoten en ging op zoek naar iemand met een voorliefde voor gebruikte zakken. Harriet, die door haar vrienden Hattie wordt genoemd, hoorde dat Somerfield op zoek was naar de persoon met het grootste aantal zakken en realiseerde zich dat zij dat wel eens zelf kon zijn: ”Mijn vriend zegt altijd dat hij niets in de kast kan vinden omdat die vol met zakken zit. Hattie verzamelt de zakken niet echt, ze komt er alleen nooit toe om ze weg te gooien. ”Ik was zelf ook verbaasd over het aantal zakken dat ik door de jaren heen in de kast heb gepropt. Ik doe het waarschijnlijk gedachteloos.
Ik zal eens een onderzoek doen in ons keukenkastje. Misschien is er ook wel een Nederlandse titel te verdienen.