maandag 20 januari 2003


Ik ben niet dronken. Ik ben duizelig


Bangkok – De 36-jarige Thaise mevrouw Arunothai Sriaran draagt sinds vorige week trots de titel van Miss Dronkelap. De vrouw – van beroep wijnverkoopster – verdiende de titel en de daarbij horende 5.000 baht (ruim honderd euro), omdat zij na het achteroverslaan van ongeveer vijf liter zoete Thaise wijn een zigzagpad tussen twee rijen wijnflessen wist af te leggen zonder er een om te gooien. Om het extra moeilijk te maken droegen de deelneemsters traditionele Thaise gewaden van zware zijde.

Een dronken vrouw is alleen maar...... duizelig.

Miss Meri, zoals de titel in het Thais luidt, verwijst naar Phra Rot-Meri, de hoofdpersoon uit een Thais volksverhaal die zich door een slimmerik dronken laat voeren. In het tegenwoordige taalgebruik kan 'meri' zowel drank als dronkelap betekenen. ”Ik was heus niet echt dronken hoor, alleen een beetje duizelig”, zei Arunothai. ”Onze wijn is erg zoet. Het is net sinasappelsap.” De nieuwe Miss won van veertien andere deelneemsters. "Nadat ik mijn hoofd onder de kraan had gehouden en een kop koffie had gedronken was ik weer in orde." lichtte de nieuwe kampioen haar overwinning toe.
De wedstrijd was uitgeschreven door een firma die probeert Thaise producten aan de man te brengen. Er waren wel protesten van enkele Thaise politici. Die vonden de wedstrijd vrouwonwaardig. Winnares Arunothai was het daar niet mee eens: ”Het was leuk en ik snap niet waarom mensen ons kwalijk nemen dat we plaatselijke producten promoten. Men moet de waarheid aanvaarden. Het is ook in onze maatschappij heel gewoon dat vrouwen drinken.”