zaterdag 28 november 2009

Van kerk naar boekentempel


Maastricht – Je hebt mensen die boeken lezen, maar je hebt ook heel wat mensen die van boeken houden om het boek zelf. Die willen het boek niet alleen lezen, maar het ook bezitten. Ze moeten op de momenten dat het hun uitkomt het boek in handen kunnen nemen, in bladeren, in en aan snuffelen. Zulke boekliefhebbers hebben ook allemaal hun favoriete boekenwinkel.

Selexyz Dominicanen.

Natuurlijk is het makkelijk om vanachter je computer een boek online te bestellen, maar er gaat toch niets boven het snuffelen en snuiven in een goed verzorgde boekwinkel. Mijn favoriete boekwinkel – het zal niemand verbazen – is Hatchards op Piccadilly in Londen. Als sinds 1797 worden daar op aristocratische manier boeken verkocht. Drie Britse vorsten verleenden de winkel op hun beurt het predicaat ‘Koninklijk’. Ik vind het een heerlijke gedachte dat in deze winkel mensen als Wilde en Byron ook hun boeken kochten. Ik kom er graag. Telkens als ik op reis in de buurt van een befaamde boekwinkel ben, breng ik er graag een bezoekje aan. In Porto bezochten Corien & ik daarom Livraria Lello en toen Ad en ik op onze whiskyreis in Glasgow waren, bezochten we natuurlijk ook ‘Borders’.

Corien neemt de titels eens in ogenschouw.

Het zal dus niemand verbazen dat we toen Corien & ik afgelopen donderdag in Maastricht waren een bezoek brachten aan Selexyz Dominicanen. De winkel bevindt zich in de achthonderd jaar oude Dominicanerkerk. De laatste tweehonderd jaar had de kerk geen sacrale functie. De kerk deed dienst als slangenhuis en fietsenstalling. Het bijzondere interieur van de boekentempel werd ontworpen door architectenbureau Merkx + Girod. Het won daarmee in 2007 de gerenommeerde Lensvelt Architect interieurprijs.

Eindeloos neuzen in boeken. Dat is een bezigheid waar we van genieten.

In het voormalige priesterkoor van de Dominicanerkerk zit nu het befaamde Blanche Dael Coffeelovers. Wij dronken er een overheerlijke cappuccino. De Britse krant The Guardian publiceerde in januari 2007 een lijst met de volgens de krant mooiste en beste boekwinkels ter wereld. Mocht je ooit in de buurt komen, loop er dan even binnen. Misschien zit jouw favoriete boekwinkel wel dichterbij. Laat de redactie van ODD eens weten waar jouw favoriete boekwinkel zit.

Cappucciono drinken in de boekwinkel.


De top tien van The Guardian

01 Boekhandel Selexyz Dominicanen in Maastricht
02 El Ateneo in Buenos Aires
03 Livraria Lello in Porto
04 Secret Headquarters comic bookstore in Los Angeles
05 Borders in Glasgow
06 Scarthin's in the Peak District
07 Posada in Brussels
08 El Péndulo in Mexico
09 Keibunsya in Kyoto
10 Hatchards in London

2 opmerkingen:

Sassefras zei

Hé! Dat ziet er bekend uit. Bob en ik waren daar toen wij het weekeindje Maastricht/Brussel hadden.
Wij vonden het erg indrukwekkend.

Marlouh zei

Mijn favoriet is boekhandel van de Moosdijk in Someren.Zij hebben een grote collectie informatieve boeken.zo ook voor mijn creatieve hobby's.Heel veel engelstalig.Bekijk hun website, www.moosdijk.com, maar eens.