woensdag 25 april 2007

Het spleengevoel


Helmond – Het wandelgebied in de Helmondse binnenstad is verfraaid met bankjes. De winkelende inwoners kunnen hier even heerlijk rusten en van de zon genieten. Op de rugleuning van de bankjes is een metalen plaatje aangebracht met daarop een gedichtje of een fragment daarvan. Op het bankje waar wij nu op zitten staat dit bekende versje

Spleen
Ik zit mij voor mijn vensterglas
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

Godfried Bomans


Op de rugleuning van dit bankje staat het Spleen van Godfried Bomans.

Het gedichtje drukt niet het gevoel uit dat Corien, Sietske, Karsten en ik hier hebben. Spleen is de licht depressieve gemoedsgesteld waar onze oosterburen het woord weltschmerz voor hebben. Daar lijden wij geen van alle aan. Het gedichtje wordt altijd toegeschreven aan Bomans, maar ik heb daar mijn ernstige twijfels over. Hij is daar zelf nooit helder over geweest. Het is waarschijnlijk een bewerking van het gedicht ‘Spleen’ van Friedrich Torberg (1908-1979).

Spleen
Ich möchte alles, was ich fühl,
nicht fühlen
und ganz allein sein.
Nein, nicht ganz allein.
Ich möchte gern zwei Hunde sein
und miteinander spielen.


Ik geef toe dat de versie van Godfried Bomans leuker is. Er wordt op dit gedicht wel meer gepreludeerd. De eerste en derde regel moeten rijmen op as en de tweede en de vierde regel op elen, waarbij het laatste woord van de tweede regel natuurlijk vervelen moet zijn. Twee voorbeelden:

Spleen
Mijn kikker in de waterplas
begint mij te vervelen;
ik dacht dat hij de ware was
en ooit mijn kus zou stelen.

Spleen
De oude Griek Pythagoras
kon zich soms flink vervelen.
Stel nu dat ik een driehoek was,
dan viel met mij te spelen.


Heb jij ook spleenvariaties? Stuur ze dan naar ODD en laat ons meegenieten.

Geen opmerkingen: