Wie het laatst lacht….Napels – Peroni is een bekend Italiaanse biermerk. Het was tijdens het recente WK de officiële sponsor van het Italiaanse voetbalelftal. Tijdens ons verblijf in Napels zag ik op de TV een reclamefilmpje voor het bier langskomen. Op het eerste gezicht was de inhoud daarvan een onschuldig grapje. Voor mannen tenminste. Italiaanse vrouwen denken daar anders over. Dit is ongeveer waar het over gaat. De eerste scène speelt zich ongeveer een eeuw geleden af. Een jonge vrouw heeft grote moeite om haar koetsje en paard langs de kant van de weg te parkeren. Terwijl ze bezig is, kijken twee mannen met een Peroni biertje in de hand toe. Ze lachen om de pogingen van de vrouw om de koets netjes te parkeren. Dan snijdt het beeld naar het heden. Dezelfde jonge vrouw zit nu achter het stuur van een auto en probeert die te parkeren. Ze heeft er al net zoveel moeite mee. Uiteindelijk laat ze de auto half op het trottoir achter. Ook zij wordt geamuseerd gadegeslagen door twee mannen met een flesje Peroni bier. Tot slotte zegt een stem: “Gelukkig veranderen sommige dingen nooit”. Italiaanse vrouwen zien de humor van dit reclamefilmpje niet in. Een groep vrouwelijke advocaten is zelfs naar de rechter gestapt. Ze betichten de bierbrouwer van discriminatie en seksisme. De boodschap van de commercial is immers dat de kwaliteit van het bier altijd hetzelfde is gebleven, net als het gestuntel van vrouwen die hun voertuig parkeren. Volgens het Italiaanse ministerie van Verkeer blijkt uit de statistieken dat vrouwelijke chauffeurs minder verkeersongevallen veroorzaken dan hun mannelijke tegenhangers. Ik geloof dat direct. Italianen zijn vreselijk aardig en behulpzaam, maar zodra ze een stuurwiel in hun handen voelen, veranderen ze compleet. Dat worden ze agressief en denken dat alles een wedstrijd is. Peroni vindt de reclamefilm wellicht een onschuldig grap, we zullen zien wie het laatst lacht. |
Room with a view in New York
7 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten