Jezus verschijnt op bierglasLincoln – De campagne van een aantal Britse kerken om de ‘spirit’ weer terug te brengen in het kerstfeest is eigenlijk al mislukt voor dat die is begonnen. In een advertentie, die ik onlangs tegenkwam in Britse kranten en bladen, komt op een bierglas als een “miraculous apparition” (wonderbaarlijke verschijning) het gezicht van Jezus te voorschijn in het achtergebleven schuim. Het beeld van Jezus in het schuim van een bijna leeg bierglas naast de tekst “Where will you find him?” is de recentste uit een serie controversiële campagnes van de Churches Advertising Network, een oecumenische groep met vertegenwoordigers uit veel Britse kerkgenootschappen. Er komen ook nog radiospotjes waarin jongeren vertellen over hun “spiritual beliefs”. Het levert in het Engels een aardige woordspeling op. De advertentie komt ook op posters. Het is de bedoeling om met de campagne te illustreren dat het traditionele partyseizoen voor kerst eigenlijk geestelijke gezien weinig inhoud heeft en weinig met de geboorte van Christus heeft te maken. De postercampagne loopt samen met een campagne op de website myspace.com. Alleen al de aankondiging van de campagne leidde tot veel boze en verontwaardigde reacties. Heineken maakte jarenlang reclame in Groot-Brittannië met de leus “Heineken reaches parts other beers can't reach". Een woordvoerder van de Church of Engeland probeerde het advertentierelletje een beetje te relativeren met de opmerking: “Advertenties zoals deze zullen zeker een aantal mensen tegen het hoofd stoten, ‘but just maybe it will reach the people other efforts can’t reach’ ” |
Room with a view in New York
7 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten