zaterdag 16 juli 2005


Stijgingspercentages


Joop Zoetemelk en Michiel tijdens de opname van de tv-commercial.Delft – Het kan niemand ontgaan zijn dat het wielercircus weer door Frankrijk trekt. De Tour de France kluister dagelijks miljoenen mensen aan radio en tv. Mocht je die niet volgen dan dringen de tourbijlagen van de kranten zich wel aan je op. Aan de tour is niet te ontkomen. De enige Nederlandse ploeg in de tour is die van de Rabobank. De in overwegend oranje uitgedoste renners zijn niet onverdienstelijk bezig. Er zijn immers al etappeoverwinningen te melden. Daar zorgden Michael Rasmussen en Pieter Weening voor. Voor een communicatiemens is er nog meer te beleven. Het is interessant om te zien hoe de sponsering van de Rabobank wordt gekoppeld aan de marketing. Op die manier verdient de bank zelfs (een deel) van de media-investeringen weer terug. We kennen allemaal ‘Jochem de Bruin’ die in tv-spotjes steeds het corperate verhaal van de Rabobank uiteenzet. Zijn ‘collega Michiel’ is de Rabobank-expert op het gebied van hypotheken. Op een slimme manier hebben de mensen van het reclamebureau van de bank de link tussen de wielersport, de bank en het product gerealiseerd. In een tv-commercial zien we Joop Zoetemelk, de winnaar van de Tour de France in 1980, samen met ‘Michiel’ een berg opfietsen. Onderweg praten ze over stijgingspercentages. Michiel heeft het natuurlijk over de hypotheekrente en Joop bedoelt de bergen. Sponsering was vroeger alleen maar interessant voor wat betreft bekendheid en imago. Deze marketingstrategie van de bank koppelt het product directer aan de wielersport. Zo is het voor een communicatiemens ook leuk om te volgen. O ja, voor de mensen die het is ontgaan: Joop Zoetemelk doet niet echt mee.

Geen opmerkingen: